Pembinaan Kerja Sama UMPSA (Malaysia) dan Unri Prof. Dr. Hasnah Faizah, Ar, M.Hum dan Dr Elmustian, MA Pembentang Kertas Kerja Seri Seminar Serantau.

Pekanbaru (2/10/2023)
Bertempat di Rektorat Lantai 4 Ruang Senat, dilaksanakan penandatanganan MoU antara UMPSA (Universiti Malaysia Pahang Al-Sultan Abdullah) dan Unri. Acara berlangsung dari 1 hingga 2 Oktober 2023. Kerja sama itu dijangka akan menghasilkan berbagai agenda, antara lain penerbitan karya ilmiah dan pertemuan ilmiah, bagi mengekalkan dan memesrakan hubungan kedua negeri, khasnya Pahang dan Riau.

Acara itu juga melaksanakan seminar budaya Melayu di kedua rantau ini. Pembentang dari UMPSA, Prof. Madya Dr. Hasan Ahmad. Bertajuk: Hubungan Kesultanan dan Etnobudaya Pahang-Riau, Pembentang 2 dari dosen Pascasarjana S2 Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Unri Prof. Hasnah Faizah, Ar, M.Hum Tajuk; Pembelajaran Budaya Melayu di Indonesia, Pembentang 3 (UMPSA) oleh Dr. Abdul Kamil Jamaludin bertajuk: Pengaruh Tasawuf Ulama Acheh dan Riau terhadap Pahang: Satu Tinjauan. Pembentang ke- 4 (Unri) Elmustian Rahman. Dengan tajuk kertas kerja Pelaksanaan Kurikulum Budaya Melayu di Riau. Pembentang 5 (UMPSA) oleh En. Ahmad Ibrahim, bertajuk: Pemetaan Tarian Zapin Melayu Malaysia-Indonesia. Sesi Rumusan Prof. Madya Dr. Hasan Ahmad. Diakhiri dengan art performing oleh Mahasiswa UMPSA (Dancing) Roslan Madun (Singing).

Hadir dalam acara itu vice Rector Dr. Ir. Sofyan Husain Siregar, M.Phil
Hadir dalam acara itu pejabat teras Unri, seperti Wakil Rektor bidang kemahasiswaan dan kerjasama, Dr. Hermandra, dan dari UMPSA, yakni Prof. Madya Dr. Hasan bin Ahmad – Pengarah Institut Tamadun dan Kajian Strategik, Dr. Abdul Kamil bin Jamaludin – Ketua Program, Pusat Sains Kemanusiaan. En. Ahmad bin Ibrahim – Pensyarah, Pusat Sains Kemanusiaan, En. Roslan bin Madun – Felo Perunding / Seniman, Muhammad Hafiz Aswad bin Ahmad Kamal – Pegawai, Institut Tamadun dan Kajian Strategik dan 20 orang mahasiswa UMPSA.